‘Afscheid met livemuziek!’

‘Verzekering of lidmaatschap van een uitvaartvereniging, hoe zit dat nu?’

Laatst liep ik door het dorp en werd ik aangesproken door een mevrouw. Ze vertelde mij dat ze laatst een overlijden van een dierbare had meegemaakt. De overledene was lid van een uitvaartvereniging en deze vereniging stond erop dat de gekozen uitvaartleider de uitvaart zou uitvoeren. Toch was er geen klik met deze uitvaartleider en dus gaf dat de nodige belemmeringen.

Hoe zit het doorgaans bij een lidmaatschap van een vereniging

Ik luisterde aandachtig naar deze mevrouw, en ze stelde mij de vraag of ik de uitvaart ook had kunnen uitvoeren. Natuurlijk had ik dat kunnen doen. Vaak krijgen leden van een uitvaartvereniging korting op de uitvaartnota (ledenkorting genoemd), mits ze kiezen voor de uitvaartleider aangesteld door de vereniging. Dit hoeft overigens niet altijd te leiden tot een ‘financieel voordeel’.

En als je dan verzekerd bent?

Naast uitvaartverenigingen zijn er ook maatschappijen die sturen op hun eigen uitvaartleiders (denk aan Monuta, Yarden of Dela). Deze maatschappijen kennen natura pakketten en geldverzekeringen. Zodra er een geldbedrag is verzekerd, kan de familie kiezen voor een (lokale) uitvaartleider. Is er een naturapakket verzekerd, dan kan het vaak ook nog lucratief zijn om een (lokale) uitvaartleider te kiezen. Dit omdat de tarieven hier veelal lager liggen als de uitvaartleiders die ‘vast zitten’ aan de (grote) verzekeringsmaatschappijen.

“Inmiddels heb ik vele families bij mogen staan, die ondanks hun lidmaatschap of verzekering, vele euro’s hebben bespaard door te kiezen voor een lokale ondernemer”

Mag je altijd kiezen voor een (lokale) uitvaartleider?

Gelukkig is iedereen vrij om te kiezen voor een (lokale) uitvaartleider. Sterker nog, het kan zelfs nog financieel voordeel opleveren. De lokale ondernemer kent de regio, is bekent met de gebruiken en kan (creatief) meedenken met de families. Het belangrijkste wat komt kijken bij het verzorgen van een uitvaart is DE KLIK! Samen proberen we het afscheid vorm te geven, zoals dat past bij de families en nabestaanden. Het was jammer dat de mevrouw die ik sprak toch enige belemmering heeft gehad bij de organisatie van de uitvaart van haar dierbare.

Heeft u naar aanleiding van deze column vragen, of wilt u weten welke mogelijkheden voor u toepasbaar zijn? Ik ben er graag voor u! Warme groet Leo Boermans

(06 – 228 38 213 of info@bvuitvaartzorg.nl)

‘Door de Coronamaatregelen zijn wij beperkt……of toch niet?’

‘Door de Coronamaatregelen zijn wij beperkt…’ Een tekst uit een advertentie die we geregeld in de kranten voorbij zien komen. Een tekst die eigenlijk aangeeft dat er een afscheid plaats gaat vinden, die men anders had willen organiseren. Voor mijn gevoel begin je dan al met een 1-0 achterstand….

Kijk naar wat wel mogelijk is

We weten allemaal dat we momenteel worden beperkt in onze vrijheden. Ook in de uitvaartbranche merken we moeten roeien met de riemen die we krijgen aangereikt. Dat wil niet altijd zeggen dat het jammer is dat er een beperking is. Nee, zelfs met deze beperkingen organiseer ik uitvaarten die we misschien anders nooit hadden gehad. We moeten blijven kijken naar wat wel mogelijk is.

Condoleance

Ook in de Coronatijd hebben we condoleance avonden weten te organiseren. Iedereen die een overledene liefhad, kreeg de mogelijkheid om afscheid te nemen en de familie te condoleren met een liefdevol gebaar (in plaats van handen schudden). Als je de juiste werkwijze hanteert, dan was het hier ook mogelijk om grote groepen door een gebouw of tuin te laten lopen, zodat ook echt iedereen hierbij aanwezig kon zijn. Het heeft emotionele en liefdevolle momenten voor de betrokken families opgeleverd.

“Juist door geen handen te schudden is er intensief oogcontact met degene die condoleert en de familie dit deze mag ontvangen. Dit levert emotionele en mooie momenten op”

Afscheidsdienst

Ook tijdens een afscheidsdienst zijn er vele mogelijkheden om toch alle familie en vrienden te betrekken bij het afscheid. Ook hier hebben we momenten gekend dat vele mensen door de aula liepen om afscheid te nemen van de overledene. De dienst kan worden gestreamd, zodat mensen thuis live aanwezig zijn. Of juist door het inspreken van een (video)boodschap en deze op de afscheidsplechtigheid laten zien of horen behoort tot de mogelijkheden. Kortom: het is juist de taak van de uitvaartverzorger om creatief om te gaan met de beperkingen die we momenteel hebben. Vaak hoor ik na een afscheidsdienst dat de familie dit juist veel intenser hebben beleeft, en dat ze dankbaar zijn op welke manier iedereen afscheid heeft kunnen nemen van hun dierbare. Laten we daarom met elkaar kijken naar de mogelijkheden, en ik draag daarin graag mijn (creatieve) steentje bij!

Heeft u naar aanleiding van deze column vragen, of wilt u weten welke mogelijkheden voor u toepasbaar zijn? Ik ben er graag voor u! Warme groet Leo Boermans

(06 – 228 38 213 of info@bvuitvaartzorg.nl)

‘Een spannend eerste gesprek’

Op een zaterdagmorgen word ik gebeld door een mevrouw. Ze geeft te kennen dat ze ernstig ziek is en graag met mij in gesprek wil om haar uitvaartwensen vast te laten leggen. We maken een afspraak en zo komt het dat ik op een maandag bij haar aan de deur sta en op de bel druk.

Eerst maar eens kennismaken 

De deur wordt opengedaan door een tengere mevrouw en ik wordt uitgenodigd om binnen te komen. Ik merk dat ze zenuwachtig is. Direct steekt ze van wal en binnen 3 minuten geeft ze aan wat ze wel en niet wil. Daarna wordt het stil. Ik merk haar spanning en geef aan dat het goed is eerst kennis met elkaar te maken. Dat geeft namelijk rust. Ik vertel over mezelf en zij doet dat ook. We merken dat we beide watersporters zijn en zo komen de eerste verhalen over hun belevenissen op het water. Het ijs is gebroken.

“Laten we eerst gaan kennismaken om te kijken of het tussen ons klikt.”

As uitstrooien op het water

We komen steeds gedetailleerder op haar uitvaartwensen en ook geeft ze te kennen dat ze na haar overlijden haar as wil laten uitstrooien op het Fryske wetter. Binnen Boermans Uitvaartzorg faciliteer ik dat ook en laat haar foto’s zien van onze boot die we daarvoor inzetten.

Opgelucht

De middag is om en we nemen afscheid van elkaar. Ze geeft aan dat ze opgelucht is. Ze keek enorm tegen dit gesprek op, maar door de rust die ik met me meebracht raakte ze ontspannen en vertrouwd met mij. Ze laat haar uitvaartwensen met een goed gevoel bij mij achter.

En nu maar hopen dat deze nog lang in mijn kast blijven liggen. Ik wens haar veel sterkte en neem afscheid.

Het kan een lastig onderwerp zijn om te bespreken: je uitvaartwensen. Misschien heb je het er weleens over gehad met familie of vrienden. Bijvoorbeeld over de keuze voor begraven of cremeren, of de muziek die je mooi zou vinden tijdens de dienst. Waarschijnlijk heb je echter nog niet in detail nagedacht over hoe jouw afscheid eruit zou moeten zien… Een voorgesprek is bedoeld om eventuele wensen vast te leggen. Dit kan zijn als jijzelf of je dierbare binnenkort komt te overlijden, maar ook als je volop in het leven staat en de uitvaart alvast goed geregeld wil hebben. Neem gerust eens contact met me op, en ik doe mijn best alle vragen te beantwoorden.

Warme groet Leo Boermans (06 – 228 38 213 of info@bvuitvaartzorg.nl)

Afscheid in kleine kring kan ook heel bijzonder zijn

We weten allemaal dat we momenteel beperkt zijn in het uitnodigen van mensen bij afscheidsbijeenkomsten. Dat dit niet altijd als beperking wordt gezien, doet mij denken aan een uitvaart van een jaar of wat geleden.

Ons moedertje is van ons heengegaan

Het was op een koude winternacht toen ik werd gebeld door Jos. Jos zijn eerste woorden aan de telefoon waren: ‘Leo, ons moedertje ie heengegaan’. Ik stapte uit bed, deed mijn kleding aan en vertrok naar het opgegeven adres. Aangekomen bij het knusse huisje ergens in een klein dorpje, deed deze Jos de deur open en we raakten met elkaar in gesprek.

Ons afscheid

Ik verzorgde samen met de zus van Jos hun ‘moedertje’, en het viel me op hoe liefdevol en vol aandacht zij haar moeder waste. Ze sprak vol liefde over haar ‘moedertje’ en hoe geliefd zij was binnen de dorpsgemeenschap. Elke krantenbezorger kreeg een dropje, iedere collectant kon rekenen op haar bijdrage en als er een dorpsfeest was, stond zij voor iedereen cake te bakken. Ze was een liefdevol mens en na een kort ziekbed toch nog snel overleden. We raakten in gesprek over het afscheid en Jos gaf aan dat we een grote ruimte moesten zoeken, want er konden wel 400 mensen komen. Terwijl Jos deze woorden uitsprak, keek zijn zus hem aan en zei: ‘Jos, dit wordt toch ons afscheid?’

Een erehaag

Jos moest wennen aan het idee, omdat hij zich had voorbereidt op een groots afscheid van zijn ‘moedertje’. Toch was hij het snel eens met zijn zus, en werd het een afscheid, heel intiem, waarbij alleen Jos en zijn zus met hun gezinnen aanwezig waren. Echter het moment, waarbij wij hun ‘moedertje’ het huis uitdroegen en er vele dorpsgenoten in de straat stonden om in een erehaag hun medeleven te tonen….dat vergeet ik niet snel weer. Jos en zijn zus, begeleiden hun ‘moedertje’ lopende door deze erehaag naar het einde van de straat, waar de rouwauto klaarstond om haar verder te begeleiden naar het crematorium.

“Het moment, waarbij wij hun ‘moedertje’ het huis uitdroegen en er vele dorpsgenoten in de straat stonden om in een erehaag hun medeleven te tonen….dat vergeet ik niet snel weer.”

Afscheid in kleine kring

Zo had ik laatst ook een uitvaart, waarbij we een erehaag hebben gevormd om de familie een hart onder de riem te steken. Dit was noodgedwongen door de Coronamaatregelen. Door deze maatregelen wordt je gedwongen creatief na te denken om het afscheid voor iedereen passend te maken. Ik weet inmiddels dat we op deze manier iedere familie toch het warme gevoel van medeleven en betrokkenheid kunnen geven.

Vanzelfsprekend is de naam Jos niet de echte naam waarover deze column is geschreven. Wel heb ik toestemming van de familie om hun verhaal openbaar te maken. Iedereen verdient een afscheid met een goed gevoel. Ik help u graag om dit mogelijk te maken. Wilt u meer weten? Neem dan gerust contact met mij op, warme groet Leo Boermans (06-22838213)

Zo kan het (gelukkig) ook

Vaak krijg ik de vraag of mijn werk niet altijd hetzelfde is. Het volgende verhaal geeft juist aan dat dit niet het geval is, en dat dit juist mijn werk zo bijzonder en anders maakt.

Zo lang bij elkaar

Het is rond 02:15 uur wanneer ik wakker word van de ringtone van mijn telefoon. Een mevrouw geeft aan dat haar man zojuist thuis is overleden. Ze vraagt of ik langs wil komen om hem te verzorgen. Natuurlijk wil ik dat, en binnen 20 minuten zit ik in de auto. Ik rijd over een eenzame donkere weg en ben benieuwd welke familie ik deze keer mag begeleiden.

We zullen wel naar de aula van het crematorium moeten…

De meneer die is overleden heeft de respectabele leeftijd van 92 jaar mogen bereiken. Van deze 92 jaar is hij bijna 70 jaar getrouwd geweest met zijn vrouw. Het was een artistieke man, die duidelijke uitvaartwensen heeft besproken met zijn vrouw. Als het aan hem ligt, zou hij graag het afscheid willen houden in zijn bekende dorpscafé. Maar ja, het zal wel in de aula van het crematorium moeten…

“Ik probeer altijd met de families mee te denken en te zoeken naar hun persoonlijke wensen betreffende de uitvaart”

Afscheid in het café

Gelukkig hoeft een afscheid niet altijd plaats te vinden in de aula van het crematorium. In dit geval hebben we volledig kunnen voldoen aan de wens van de overledene. Hij stond op het podium van café, de gasten druppelden binnen en kregen een welkomstdrankje. Aansluitend werd er door diverse mensen herinneringen opgehaald, klonk er muziek en werd er afscheid genomen met zijn favoriete muziek op de achtergrond. Zijn echtgenote vroeg ons om hem te begeleiden naar het crematorium, maar wilde zelf zijn kist definitief sluiten. Ik nam gepaste afstand, en liet haar haar gang gaan. Tot zij zich bij mij riep. Kijk Leo, zie je die glimlach van hem? Dit was écht zijn afscheid.

Persoonlijke wensen bespreken?

Wellicht heeft u, naar aanleiding van deze column, behoefte om uw uitvaartwensen kenbaar te maken. Neem gerust contact met mij op zodat ik, ook voor u, in een vrijblijvend gesprek, alle mogelijkheden kan doornemen.

Iedereen verdient een afscheid met een goed gevoel. Ik help u graag om dit mogelijk te maken. Wilt u meer weten? Dan kunt u telefonisch contact opnemen met Leo Boermans via

06- 228 38 213 of via info@bvuitvaartzorg.nl

‘Corona-uitvaarten’: laveren tussen emotie en realiteit

Corona, een woord dat ik alleen kende van een bekend biermerk, maar niet van een virus dat de hele wereld momenteel in zijn greep houdt. Een vreselijk virus dat letterlijk levens verwoest.

Hoe ons leven veranderd is

Jeetje, waar moet ik beginnen om uit te drukken hoe ik me momenteel voel. Laat ik beginnen met het feit dat ik kerngezond ben, en dat we daar vandaag de dag extra blij om mogen zijn. Zo’n 4 weken geleden leefden we gewoon ons leven en deden de dingen die we altijd graag deden. Kinderen gingen naar school, we bezochten familie en vrienden, en we bezochten met regelmaat de theaters. Want dat is iets wat we graag doen! En toen, raakten mensen besmet met het coronavirus, kwamen mensen te overlijden en stelde de politiek strengere leefregels op.

Uitvaarten vandaag de dag

Ten tijde van het schrijven van deze blog, is de huidige leefregel dat er bij een afscheidsdienst niet meer dan 30 mensen aanwezig mogen zijn. 30 gasten…..het dreunde door mijn hoofd. De eerste uitvaart die ik volgens deze nieuwe regel mocht leiden was van een erg sociaal betrokken man, Altijd actief binnen diverse clubs en ook erg actief binnen zijn kerkelijke gemeente. Zijn echtgenote was zich niet geheel bewust van de huidige regelgeving, en dus kwam ze met een adressenlijst die uitwees dat er ca 250 mensen zouden kunnen komen op de uitvaart. Ik ging met haar in gesprek, en met een steen in de maag vertelde ik dat ze de lijst moest aanpassen naar 30 gasten…

“Dit is echt laveren tussen emotie en realiteit, dit is zo tegen mijn gevoel in om uitvaarten te leiden”

De dag van het afscheid

Het was haar gelukt, de lijst werd ingekort en de dag van het afscheid brak aan. De kinderen van de overleden meneer droegen hem met liefde ‘zijn kerk’ binnen. De dominee sprak bemoedigende woorden en de kinderen deelde een levensverhaal van hun vader. En wat hadden zij hem een afscheid gegund dat bij zijn sociale leven paste, echter was dit niet mogelijk. En toen het moment van uitdragen…er stonden veel betrokkenen langs de weg, aan weerszijden; vanzelfsprekend met de 1,5 meter afstand tussen elkaar. Het was hun manier om de betrokkenheid van deze man te eren. ‘Roeien met de riemen die we hebben’ hoorde ik iemand zeggen. En zo is het! We roeien momenteel met de riemen die we hebben.

Coronavirus

Zoals ik al aangaf, is dit niet de reden dat ik het vak als uitvaartondernemer ben begonnen. Het coronavirus is een serieus wereldwijd probleem, en dit moeten we niet onderschatten. Ik begrijp de regels die momenteel worden opgesteld, en blijf zoeken naar nieuwe mogelijkheden om elk afscheid uniek te maken. Ik wens iedereen een goede gezondheid, pas op elkaar en laten we hopen dat het tij snel weer keert!

Iedereen verdient een afscheid met een goed gevoel. Ik help u graag om dit mogelijk te maken. Wilt u meer weten? Neem dan gerust contact met mij op, warme groet Leo Boermans (06-22838213)

Yfke is de moaiste!